måndag 27 juli 2009

Väska med apmotiv

Det tog lång tid innan jag vågade mig på att virka mönster. Det kändes så jobbigt. Den stora charmen med virkning tycker jag är att man med så enkla medel kan göra så mycket. Men när jag väl vågat pröva var jag fast. Det blir ju så himla häftigt. Den här apväskan i merlinoull gjorde jag förra veckan. Behöver du hjälp med hur man byter färg på ett snyggt sätt, läs här.



Mått: ca 17x 20 cm
Garn: Merlinoull. 50 g grönt och 50 g svart. Det röda garnet var ett restgarn jag hade hemma, det går inte åt så mycket.
Nål: 3
Övrigt material: Tyg att sy foder med, jag använde en gammal, tunn bomullsskjorta men man kan självklart använda fodertyg. En tryckknapp.

Framsida: Virka 45 lm med det svarta garnet. Vänd. 3 varv fm. Virka mönster (se nedan). Virka sedan randigt. *4 svarta varv fm, 4 gröna varv fm.* Upprepa * 4 gånger och avsluta sedan med 4 svarta varv fm.

Baksida: Virka 45 lm med det svarta garnet. Vänd. 3 varv fm. *Virka 4 varv fm med grönt, 4 varv fm med svart*. Upprepa * 7 ggr.

Band: Virka 300 lm i svart garn. Vänd. Virka 4 varv fm i svart. Klipp tråden.

Montering. Pressa delarna under blöt handduk. Sy ihop väskans sidor räta mot räta. Vänd och pressa igen. För att axelbandet inte ska dra ut sig när jag fyller väskan alldeles för full, sydde jag fast ett bomullsband på baksidan. Det gjorde jag enkelt med symaskin, man måste bara ha bomullsbandet nedåt. Sy ett foder som är lika stort som väskan. Sy fast axelremmen i sidorna. Fäst fodret längst upp och i hörnen längst ner. Sy fast en tryckknapp längst upp i mitten så att väskan går säker för ficktjuvar.

Virka svart där det är tomma rutor. 1 fm i varje ruta

3 kommentarer:

  1. Jag blev helt kär i den här väskan :) Därför fanns du i färskt minne när jag skulle dela ut mina awards ;)

    http://virkaholic.blogspot.com/2009/07/nu-ar-de-klara-jag-hoppas.html

    SvaraRadera