tisdag 4 augusti 2009

Fingerdockan Leo

Jag fortsätter med amigurumi-dockor, det är verkligen hur kul som helst. Och ännu roligare blev det när jag började göra egna mönster. Min son har en fin pyamas med en massa små djur på, den inspirerade mig till att göra lite fingerdockor att underhålla honom med. Det här är den första, Leo Lejon.

Mått: ca 7 cm utan hår.
Garn: Lady i färgerna gul, orange, vit och lite brun till broderierna.
Nål: 3

Kropp2 lm
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i varje m. 12 m totalt.
Varv 3-8: 12 fm.
Avsluta med en sm, klipp och fäst tråden.

Prick2 lm.
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i varje m. 12 m totalt. 1 sm, klipp tråden men spara ca 20 cm till montering.

Huvud2 lm
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i varje m, (12 totalt).
Varv 3: 1 fm 2 fm i samma m. Upprepa 6 ggr, (18 totalt).
Varv 4: 2 fm 2 fm i samma m. Upprepa 6 ggr, (24 totalt)
Varv 5-6: 24 fm
Varv 7: 2 fm virka ihop 2 m med en fm. Upprepa 6 ggr, (18 totalt).
Varv 8: 1 fm virka ihop 2 m med en fm. Upprepa 6 ggr, (12 totalt).
Varv 9: Virka ihop 2 m med en fm. Upprepa 6 ggr. (6 totalt).
Klipp tråden och spara ca 20 cm till montering

Armar. 2 st2 lm
Varv 1: 4 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i samma, 1 fm, 2 fm i samma, 1 fm.
Varv 3: 6 fm
Varv 4:Virka ihop 2 m med en fm, 4 fm,
Varv 5-6: 5 fm.

Nos2 lm
Varv 1: 4 fm i 1a lm.
Varv 2: 1 fm, 3 fm i samma, 1 fm, 3 fm i samma. (8 totalt).
Varv 3; 2 fnm 3 fm i samma, 2 fm, 3 fm i samma (12 totalt)
Varv 4: 12 fm
Avsluta med 1 sm. Klipp tråd och spara en bit till montering.

ManKlipp en 20 cm bit garn. Klipp sedan korta bitar garn som du knyter runt 20 cm biten med en dubbelknut. Fortsätt så, knut bredvid knut tills du har så långt att det räcker runt hela huvudet.

MonteringStoppa huvud och nos. Sy fast nosen på huvudet, se till att ökningarna kommer på sidan så att nosen blir avlång. Brodera nos och ögon. Brodera också ”klor” längst ur på armarna. Sy fast pricken mitt på kroppen och sy sedan fast huvud längst upp på kroppen och armar bredvid. Ta en tunn sytråd och sy fast manen genom att sy igenom varje knut runt. På så vis sitter den fast ordentligt. Klipp till ”håret” så att det ser bra ut.

3 kommentarer:

  1. Jätte söt, och tack för att du delar med dig av mönstret! :)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för alla mönster du delasr med dig av