måndag 31 augusti 2009

Grytlapp



Jag såg en så fin grytlapp någonstans, jag kommer inte ihåg var. Den var sydd och vadderad och på den stod det Aj. En sån kan jag göra själv tänkte jag, men jag virkar. Eftersom jag är riktigt klantig och ofta bränner mig vill jag ha stora grytlappar. Sen ville jag göra en lite mer spännande design och virkade in ett hål till upphängning, istället för den klassiska kant-öglan.

Garn: Rosa bomullsgarn från svärmors garnlager. Ca 100 g. Passar nål 4. Rött bomullsgarn, restgarn.
Mått: ca 19 x 19 cm
Nål: 4 och 3.

36 lm
Vänd och börja i 2:a lm. 35 fm. Vänd med 1 lm. Virka så tills arbetet mäter 17 cm.
Nu är det dags att göra hålet. Först gör vi kantpelaren:
2 fm. Vänd. 1 lm. 2 fm. Vänd. 2 fm. Klipp tråden och fäst.
Börja sedan längst ut på andra sidan med en lm. 30 fm. vänd. 1 lm. 30 fm. vänd. 1 lm. 30 fm. 3 lm. Fäst lm bågen på kantpelaren med 1 sm. Gör sedan 1 sm till så att du kommer till kanten.
Vänd. 1 lm. 35 fm. vänd 1 lm. 35 fm.
Klipp tråden. Fäst alla trådar.

Gör en till.

Byt till rött garn och nål 3. Kanta grytlapparna m fm. Gör 2 fm i hörnen.

Brodera AJ! med rött enligt mönster nedan.


3 kommentarer:

  1. Åh, vad fin den är och att brodera på blir härligt!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad snygg, tack snälla för mönstret! Kul detalj med hålet.

    SvaraRadera