måndag 14 september 2009

Fingerdockan Ella Elefant

Här kommer Ella Elefant, kompis till Leo Lejon och Anna Apa. En fingerdocka i amigurumi teknik. När jag konstruerade trodde jag att det svåra skulle vara snabeln, men det visade sig att göra 2 likadana öron var den verkliga utmaningen. Man får vara noga och räkna hela tiden för att det ska stämma.

Mått: ca 7 cm.
Garn: Lady i färgerna turkos, vit, en liten bit brun till ögon och ljusrosa till munnen.
Nål: 3
Övrigt: Stoppning, jag använder vadd.

Kropp2 lm
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i varje m. (12 m totalt).
Varv 3-8: 12 fm.
Avsluta med en sm, klipp och fäst tråden.

Prick2 lm.
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i varje m. (12 m). 1 sm,
Klipp tråden men spara ca 20 cm till montering.

Huvud2 lm
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i varje m, (12 ).
Varv 3: 1 fm 2 fm i samma m. Upprepa 6 ggr, (18 ).
Varv 4: 2 fm 2 fm i samma m. Upprepa 6 ggr, (24 )
Varv 5-6: 24 fm
Varv 7: 2 fm, 2 fm tillsammans. Upprepa 6 ggr, (18 ).
Varv 8: 1 fm, 2 fm tillsammans. Upprepa 6 ggr, (12 ).
Varv 9: 2 fm tillsammans. Upprepa 6 ggr. (6 ).
Klipp tråden och spara ca 20 cm till montering

Armar. 2 st2 lm
Varv 1: 4 fm i första lm.
Varv 2: 2 fm i samma, 1 fm, 2 fm i samma, 1 fm.
Varv 3: 6 fm
Varv 4: 2 fm tillsammans, 4 fm,
Varv 5-6: 5 fm.

Snabel2 lm
Varv 1: 4 fm i första lm.
Varv 2-3: 4 fm
Varv 4: 2 fm i samma m, 3 fm (5)
Varv 5: 5 fm
Varv 6: 2 fm i samma m, 4 fm (6)
Varv 7: 6 fm.
Varv 8: Vänd, 1 lm, 4 fm
Varv 9: Vänd 1 lm, 2 fm
Varv 10: 1 fm, 2 fm tillsammans, 2 fm tillsammans.
Klipp tråden, spara ca 15 cm till montering.

Öron x 2
2 lm
Varv 1: 6 fm i första lm.
Varv 2: 3 fm i samma m, [2 fm i samma]x2, 3 fm i samma, [2 fm i samma]x2 (14)
Varv 3: 1 fm, 3 fm i samma m, 5 fm, [2 fm i samma m]x4, 2 fm (20)
Varv 4: 3 fm, 3 fm i samma m, 7 fm, [2 fm i samma m]x4, 4 fm (26)
Varv 5: 1 fm, 2 fm tillsammans, 3 fm, 2 fm tillsammans, 2 fm, 2 fm tillsammans, 1 fm, 2 fm tillsammans, 4 fm, 2 fm tillsammns, 1 fm, 2 fm tillsammans, 2 fm (20)
Varv 6: 1 fm, 2 fm tillsammans, 3 fm, 2 fm tillsammans, 1 fm, 2 fm tillsammans, 6 fm, 2 fm tillsammans, 1 fm (16)
7: [2 fm tillsammans]x8 (8)

MonteringStoppa huvud. Sy fast pricken mitt på kroppen och sy sedan fast huvud längst upp på kroppen. Fäst snabeln mitt fram och sedan öronen på sidan. Tänk på att elefanter har hängöron. Sy fast armarna. Brodera ögon och en liten mun.

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt!Den ska jag göra och lejonet du har gjort så kan jag och Joele mitt lilla hjärta(snart 2 år)Ha det riktigt roligt.En djungelpromenad kanske i fantasins värld!Jättefin!Eller Elefantfint;)))

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  2. Å, vad charmig! Håller med om att det är svårt att få öron lika. Och smala armar också, tycker jag.

    Tack för ditt råd om färgbytet!

    Annelie

    SvaraRadera
  3. Tack för ett roligt mönster

    SvaraRadera
  4. Väldigt gullig. Tack för att du delar med dig. Virka på!

    SvaraRadera
  5. Underbara! Blir julklappar till småsyskonen^^
    Men hur gör du med hålet som blir kvar i örat?
    Enligt bilden ser dom nästan bara platta ut men enligt mönstret blir dom ju som två runda, platta kuddar....

    E sämst på att förklara^^

    Men ja vet inte riktigt hur jag ska fästa dom så jag skulle uppskatta lite hjälp. :)

    SvaraRadera
  6. Hoppas att jag förstår vad du menar nu så att ja försöker förklara rätt sak.

    När jag fäster öronen sydde jag genom båda sidorna på örat. Platta till örat och vänd hålet mot huvudet. Dra tråden genom huvudet och sedan genom 1 fm på båda sidor om hålet så att hålet dras igen.

    Eller, om du tycker det är lättare, kan du säkert sy igen hålet på örat först och sen fästa vid huvudet.

    Gick det att förstå? Känner mig inte så himla bra på att förklara idag. Lycka till och fråga gärna igen om det inte funkar

    SvaraRadera
  7. jättefin elefant =) sån måste ja testa å göra nån dag =)