måndag 7 september 2009

Prickig kuvertväska - blöjfodral eller necessär

Jag älskar att virka väskor. Det är kul, blir snyggt och man kan ju inte ha för många väskor.
- Glöm inte den virkade väskan jag sett ligga någonstanns, sa svärmor innan vi åkte i helgen och det tog maken minst fem minuter bara att lista ut vilken virkad väska hon menade. Det var denna kuvertväska som jag använder som blöjfodral. i. Den rymmer 2 blöjor och lite våtservetter eller fler blöjor om man har våtservetterna på utsidan. Alltid laddad kan jag sedan flytta den mellan alla mina andra väskor utan problem. När blöjperioden är slut tänker jag använda den som necessär. Eller kanske handväska, med eller utan axelrem. Fin tycker jag i alla fall att den blev med sina blå prickar.

Mått: ca 23x16 cmGarn: Bomullsgarn från svärmors garnlager 1 ljuslila nystan, lite blått och ännu mindre ljusblått.
Nål: 4
Övrigt: Fodertyg, Knapp som är 2 cm i diameter.

41 lm, vänd.
Varv 1: Virka 1 fm i 2:a lm, 38 fm och sedan 3 fm i 1. Vänd inte utan fortsätt runt på undersidan av lm-remsan. 38 fm, 2 fm i samma, 1 sm i lm.
Varv 2: 1 lm. 40 fm, 3 fm i 1, 41 fm, 3 fm i samma, 1 sm i lm.
Varv 3: 1 lm. 41 fm, 3 fm i 1, 43 fm, 3 fm i 1, 1 sm.
Varv 4-6: 1 lm, 91 fm, 1 sm.

Härifrån virkas prick-mönster. Hur du byter färg mitt i varvet läser du här.

Mönster
M1: lm, [3fm lila, 2 fm blå, 2 fm lila] x13.
M2-M3: lm, [2 fm lila, 4 fm blå, 1 fm lila] x13
M4: som M1
Sedan 3 varv lila.
Mönstret virkas totalt 4 ggr.
Byt ut någon prick här och var mot ett ljusblått garn. Jag bytte ut nr 10 rad 1, nr 3 rad 2, nr 6, 8 och 12 rad 3 samt 1 och 4 rad 4.

Sedan fortsätter du med locket. Det virkas helt i lila.

Lock
Varv 1: 2 sm, 1 lm i samma som sista sm, 45 fm, vänd.
Varv 2-4: 1 lm, 45 fm, vänd.
Sedan minskar du varje varv genom att börja med 2 sm, 1 lm och sedan 1fm i samma som 2:a sm och sluta varvet 1 fm före sista m. Gör så 9 varv.
Fäst alla trådar.

Kanta
Virka fm runt lockkanten. På mitten gör du ett knapphål genom att virka 10 lm och sedan en fm i samma som innan lm-bågen. Fortsätt sedan med fm runt resten av locket. Fäst trådarna.

Knapp
2 lm.
Varv 1: 6 fm i 1:a lm.
Varv 2: [2 fm i 1] x 6
Fäst tråden i mitten och lägg en knapp mot plattan. Den ska nu virkas in.
Varv 3: Virka ihop m 2 och 2 med fm. Totalt 6 ggr.
Sy fast knappen så att den passar i knapphålet. Sy ett foder som passar och fäst i väskan.

2 kommentarer:

  1. Hej!Ja du är verkligen duktig på väsktillverkning.
    Jag får lust att göra en!
    Skulle också vilja våga göra lite mer med färg.
    Men det blir nog en svart med guldinslg!
    Det blir typiskt mig!

    Kram och godnatt Kajsa

    SvaraRadera
  2. Det är så sant, så sant väskor kan man aldrig få för många av. Din är jättehärlig!