måndag 19 oktober 2009

Fisken Blupp

Mellan allt virkande av värmande vinteraccessoarer tog jag en paus och gjorde en liten amigurumi-fisk. Jag kallar honom Blupp. Tanken var att han skulle bli ett bokmärke men den första blev så stor att jag får hänga honom någon annanstanns. Till nästa tog jag ett tunnare garn och då blev det ett bokmärke


Garn: Restagarn, bomull. Bokmärket är huvudsakligen gjort av Järbo 8/4
Mått: Den stora är ca 6x3 cm och bokmärket är ca 4x1,5 cm
Nål: 3 till den stora och 1.75 till bokmärket
Övrigt: Pärlor till den lilla fiskens ögon, lite vadd.

Kropp2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm
Varv 2: 2 fm, 2 fm i samma, 2 fm, 2 fm i samma (8)
Byt till blå
Varv 3: [2 fm i samma] x8 (16)
Varv 4: [3 fm, 2 fm i samma m] x4 (20)
Varv 5: [3, fm, 2 fm tillsammans] x4 (16)
Varv 6: 16 fm (16)
Varv 7: [2 fm, 2 fm tillsammans] x4 (12)
Varv 8: [2 fm tillsammans] x6] (6)
Klipp tråden, spara ca 20 cm till montering.

Stjärtfena
5 lm
Varv 1: 1 fm i 2:a lm, 3 fm, vänd
varv 2: 1 lm, 3 fm i yttre maksbågen, vänd
Varv 3: 1 lm, 3 fm i yttre maskbågen, vänd
Varv 4: 1 lm, 2 fm i yttre maskbågen, vänd
Varv 5: 1 lm, 4 fm i yttre maskbågen.
Klipp tråden, spara 10 cm till montering.

Sidfenor, 2 st.
3 lm
Varv 1: 1 fm i 2:a lm, 1 sm.
Klipp tråden, spara lite till montering.

Ögon, 2 st.
2 lm
Varv 1: 5 fm i 1:a lm. 1 sm i 1:a fm.
Klipp tråd och spara 10 cm till montering.

Montering
Stoppa kroppen med vadd och dra tråden genom alla maskor. Dra åt och fäst tråden. Fäst ena tråden i stjärtfenan. Sy fast stjärtfenan. Fäst ena tråden i sidfenorna, sy fast sidfenorna. Sy fast ögonen och brodera dit pupil om du virkat ögon. Gör en ögla mitt på huvudet.
Till bokmärket virkade jag ett luftmaskband och satte fast i öglan.


3 kommentarer: