måndag 12 oktober 2009

Poncho - Bärponcho

För att kunna bära runt på vårt lilla sjalbarn även när det nu blir lite kallare, behövde jag konstruera något som skyddar halsen. Det skulle passa både mig och min man och vara varmt och mysigt. Det blev denna lilla raka poncho i Marks & Kattens ekologiska babyull. Så mjuk och gosig. Om man inte har ett barn som ska sticka upp mitt i är det bara att hoppa över hålet.

Mått: Bredd över axlarna ca 51 cm, längd ca 33 cm
Garn: Marks & Kattens ekologiska babyull, 3 nystan grå och 3 nystan mörkgrå.
Nål: 4

Mönster
Varv 1: [3 grå stl, 3 mörkgrå stl] hela varvet ut
Varv 2: [3 mörkgrå stl, 3 grå stl] hela varvet ut
Upprepa varv 1-2 hela ponchon. De 2 lm i början på varje varv räknas som 1 stl, vilket innebär att du i början på varje varv bara gör 2 stl. Läs om hur du byter färg.

Virka så här
Gör 109 lm, sätt ihop till en ring med en sm.
Varv 1: 2 lm, 107 stl, 1 sm i 2:a lm. Byt färger enligt mönster ovan.
Varv 2: 2 lm, 3 stl i samma som sm. 52 stl, 4 stl i samma m, 4 stl i samma m, 51 stl, 4 stl i samma m, 1 sm.
Varv 3: 2 lm, 3 stl i samma som sm, 57 stl, 4 stl i samma, 4 stl i samma, 58 stl, 4 stl i samma, sm.
Varv 4-9: Gör som varv 3 och öka genom att göra 4 stl i samma m på samma ställe som tidigare varv. Det syns ganska tydligt var du ska göra ökningen, det blir som en linje mitt upp på axeln. Justera antalet varv med ökning så att den passar din axelbredd.
Varv 10-14. 2 lm, stl i stl hela varvet ut, sm.
Varv 15: 2 lm, 38 stl, 24 sm, stl resten av varvet, sm.
Varv 16: 2 lm, 38 stl, 30 lm. Hoppa över 24 m och gör sedan en stl i 25:e m. Stl hela varvet runt, sm.
Varv 17- 27: 2 lm, stl hela varvet runt, sm.

Kanta längst ner och runt alla hål med fm.

Fäst alla trådar. Ett bra sätt att byta garn hittar du hos Ilkka, då blir det inte så många trådar att fästa.

Låt ligga under blöta handdukar en stund. Sträck lite och pressa sedan under den våta handduken.

6 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! Praktiskt att den passar er bägge två. Ser varm och skön ut, härligt nu i höstrusket!

    SvaraRadera
  2. Underbar ide, nu har jag tyvärr inga småbarn, men jag ska tipsa andra om din superide

    SvaraRadera
  3. Skitbra!! De man hittar på nätet är ju asdyra!

    SvaraRadera
  4. Sådana tösingar då :-)
    *smart drag*