måndag 15 mars 2010

Spindlar

Ingen kan väl vara rädd för dessa färgglada spindlar. Kanske något för den som vill bota sin spindelfobi. Kul var dom i alla fall att göra. Tack alla ni som tipsade om garn, att virka i bomullsgarn ger verkligen mer stadga och ett mycket bättre resultat. Jag satte den lila spindeln huvud lite högre än den turkosa, vilket fick mig och maken att hamna i en lång diskussion om vilken som var finast. Jag tycker den turkos/gula för att den ser mer ut som en spindel, maken tycker den lila/turkosa för att den ser mer ut som ett seriefigurmonster. Vad tycker ni?



Garn: Viva i färgerna lila, turkost och gult
Nål: 3
Övrigt: Fibervadd, piprensare och säkerhetsögon. Jag köpte mina av Janna.
Svårighet: Medel


Huvud
2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen.
Varv 2: 2 fm i varje m (12)
Varv 3: [1 fm, 2 fm i samma m] x6 (18)
Varv 4: [2 fm, 2 fm i samma m] x6 (24)
Varv 5: [3 fm, 2 fm i samma m] x6 (30)
Varv 6-8: 30 fm
Varv 9: [3 fm, 2 fm tillsammans] x6 (24)
Varv 10: [2 fm, 2 fm tillsammans] x6 (18)
Varv 11: [1 fm, 2 fm tillsammans] x6 (12)
Sätt i ögonen och stoppa huvudet.
Varv 12: 2 fm tillsammans x6 (6)
Klipp tråd, spara ca 20 cm till montering.

Kropp
2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen.
Varv 2: 2 fm i varje m (12)
Varv 3: [1 fm, 2 fm i samma m] x6 (18)
Varv 4: [2 fm, 2 fm i samma m] x6 (24)
Varv 5: [3 fm, 2 fm i samma m] x6 (30)
Varv 6: [4 fm, 2 fm i samma m] x6 (36)
Varv 7-9: 36 fm
Varv 10: [4 fm, 2 fm tillsammans] x6 (30)
Varv 11: [3 fm, 2 fm tillsammans] x6 (24)
Varv 12: [2 fm, 2 fm tillsammans] x6 (18)
Varv 13: [1 fm, 2 fm tillsammans] x6 (12)
Stoppa kroppen
Varv 14: 2 fm tillsammans x6 (6)
Klipp tråd och dra tråden genom alla m, dra åt. Fäst tråden och sy igen om det blir något hål kvar.

Ben, 8 st
2 lm
Varv 1: 3 fm i 2:a lm från nålen.
Varv 2: 2 fm i varje m (6)
Varv 3-12: 6 fm
Klipp tråd, spara ca 20 cm till montering.

Tuppkam
9 lm
Varv 2: 1 fm, 1 stl, 1 fm i 2:a m från nål, 1 sm, *[1 fm, 1 stl, 1 fm] i samma m, 1 sm* Upprepa * * 3 ggr, totalt 4 uddar. Klipp tråd och spara ca 15 cm till montering.

Montering
Sy fast tuppkammen på huvudet. Klipp till piprensare i 8 bitar som är lika långa som benen och stoppa in dom i benen. Sy fast huvudet på kroppen och sedan benen. Brodera en mun.

16 kommentarer:

  1. Ni har rätt bägge två. Det går inte välja, de är lika fina! Tack för att du delar med dig av mönstret.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den gul/turkosa varianten bättre! Helt underbara färger för övrigt.

    SvaraRadera
  3. Jättefina båda två! Fast om man måste välja en favorit så blir det den gula!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för mönstret, de var ju grymma

    SvaraRadera
  5. Vilka söta :-D Såna borde jag ju virka till min spindelrädda svärmor!

    SvaraRadera
  6. Måste man välja tycker jag nog den turkos/gula. Tack för att delar med dig av mönstret gööör sköna
    =o)

    SvaraRadera
  7. Jättefina båda två, men jag håller nog på den gula!

    SvaraRadera
  8. Tack snälla för mönstret! När jag visade ena sonen var hans första kommentar: Mamma, en sån MÅSTE du virka till mig =)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Jättefina spindlar!!! Tusen tack för mönstret:)

    SvaraRadera
  10. Tack för alla snälla kommentarer. Skönt när andra gillar sånt man är stolt över.

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Nu har jag två egna spindlar. Tack för mönstret.

    //A-E

    SvaraRadera
  12. Nu har jag också virkat en spindel, jag lånade delar av ditt mönster och komponerade delvis själv! Jag visar den på min blogg och har länkat till dig.
    Tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Tänkte bara berätta att jag också har virkat en spindel. Tack så mkt för mönstret! :)

    Gå gärna in på min blogg och titta på den. www.pyssligasara.blogspot.com

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Jättekul att du delar med dig av mönstret. Håller på att virka figurer till en "sångpåse". Förstår varför det inte blir fler spindlar...jag har bara gjort två ben än så länge...Men skam den som ger sig.

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Ville bara tacka för att du delar med dig av mönstret. =)
    Dock har jag modifierat det lite och bara gjort 4 längre ben och gjort kroppen och huvudet i ett eftersom jag inte tycker om att sy ihop delar :-)
    Har länkat hit som orginalmönster när jag visat de färdiga spindlarna på Facebook, hoppas det var ok...
    Mvh / Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade mönstret och att du kunde modifiera det så att det passar hur du vill virka. Jag är väldigt tacksam för att du länkade till mitt orginalmönster.

      Radera