måndag 1 mars 2010

Torgvantar med mormorsrutor

I lördags slog det till igen. Helt plötsligt funkade inte mina händer, det domnade och värkte samtidigt. Det var kris och alla mina torgvantar var spårlöst borta. Nöden är uppfinningarnas moder, eller hur det nu brukar heta och jag kom ihåg mormorsrutorna jag virkade för några veckor sedan. Det var tänkt att det skulle bli en väska och jag hade sytt ihop dom till rektanglar och sedan låtit allt ligga.

Visst blev dom coola? Älskar dom.

Garn: Tunt ullgarn i grått, rostrött, grönt och vitt. Restgarner från strumporna och lite grönt från apväskan.
Nål: 2,5 mm

Jag använde 24 mormorsrutor. Jag använde mig av det här mönstret på mormorsruta. Sen sydde jag ihop till 2 stycken med 4x3 mormorsrutor. Sen är det bara att sy ihop till en tub.

Kanten längst upp virkade jag i samma stil: *3 hstl om lm, 2 lm*. Totalt 7 varv. Lämna hål för tummen genom att hoppa över från mitten på en ruta till mitten på en annan och göra 5 lm.

Sedan virkade jag 1 varv *3 hstl om lm, 2 lm* runt tummen.

14 kommentarer:

  1. Verkligen jättefina! Mormorsrutor är så lätt att bara snöa in på - jag har mormorsrutor i olika färger liggande lite här och var. Nu blev jag jätteinspirerad att göra något med dem!

    SvaraRadera
  2. Superfina! Kul idé att använda mormorsrutor till torgvantar. Jag har faktiskt varit och köpt garn nu på förmiddagen till egna torgvantar efter ett annat mönster men nu blev jag sugen på att göra små rutor istället.

    SvaraRadera
  3. Verkligen fin-fina vantar! Är själv insnöad på mormorsrutor, nu har du inspirerat mig att prova nåt nytt med dem.

    SvaraRadera
  4. Jättefina ! Jag har inte vågat prova mormorsrutor ännu men nu kanske det är dags.

    SvaraRadera
  5. Men va coolt! Jag som virkat massor med rutor, måste bara göra de här vantarna.. Tack för en kul inspiration..:)

    SvaraRadera
  6. Nice!
    Det finns nåt till dig i min blogg...
    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Du har något att hämta hos mig :)

    SvaraRadera
  8. Du har nåt att hämta även hos mig!

    SvaraRadera
  9. Tack för alla fina ord om mina torgvantar. Mormorsrutor är verkligen kul att göra, måste hitta nått mer projekt...

    SvaraRadera
  10. Superfina, jag har precis gjort liknande till min dotter. Inte exakt, men jag fick idéen från dig!

    SvaraRadera
  11. Jättegulliga ! :) Älskar mormorsrutor, måste testa dom !