måndag 24 maj 2010

Virkade vimplar

Har sett så mycket fina vimplar på  nätet: i papper, i tyg, i väv. Tror att dessa hos Miss Katka var dom första jag såg. Något sådant ville jag ha. Inte som dekoration till barnrummet utan något att ta fram och hänga upp varje gång det är födelsedagskalas istället för en massa ballonger. Jag gillar inte att sy, lim fastnar bara på händerna, klippa är tråkigt. Självklart ville jag virka!

Känner mig riktigt nöjd faktiskt. Jag hade tänkt brodera dit GRATTIS också, det var därför det blev just 7 vimplar. Men jag hann inte till sonens 1 års-dag. Hinner nog inte till min heller men kanske till makens, eller nästa år, eller så gör jag det inte alls för det blev ju himla snyggt och festligt ändå!

Garn: Soft cotton.
Nål: 4

Vimplar x 7
Gör 31 lm.
Varv 1: 1 fm i 2:a fm från nål. 29 fm. 1 lm. Vänd
Varv 2: 30 fm, 1 lm, vänd.
Härifrån minskas 1 i början och slutet på vartannat varv genom att göra 1 sm, 1 lm, 1 fm i början på varvet och lämna 1 fm ovirkad i slutet av varvet.
Virka tills 2 fm återstår.
Klipp tråden och fäst.

Kanta vimpeln med fm på sidorna. Längst upp behöver du inte kanta.

Snöre 

50 lm 

Fäst i 1:a vimpeln med fm maskor.

Gör 30 fm totalt och sedan 2 lm. Fäst sedan i nästa vimpel. Upprepa tills alla vimplar sitter på rad.
Gör 51 lm, vänd. 1 fm i 2:a m från nål. Sedan fasta maskor längst med hela snöret. Klipp och fäst.

11 kommentarer:

  1. Åh så fina! Tack för mönstret, de här vill jag absolut göra =D

    SvaraRadera
  2. Underbara! Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  3. Hej Ida, du har en award att hämta hos mig

    SvaraRadera
  4. Jättefina vimplar, ska prova mej på dom.

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Jag ska nog testa. Har massa virktid och alltför lite sytid.

    SvaraRadera
  6. vilka fina vimplar! sånna hade jag velat ha:)

    SvaraRadera
  7. Jättefina! Jag har sytt vimplar, men har tänkt virka och sticka också. Den virknålen du har, är det en hel virknål eller är det ett litet "fodral" du satt på? Jag har letat efter sådana "fodral" eller vad de kallas för att slippa köpa helt nya nålar. Trevlig virkning!

    SvaraRadera
  8. Tack! Det är en hel virknål från charming crochet. Tyvärr inget fodra.

    SvaraRadera
  9. Jättefina vimplar och tack för att du delar med dig av mönstret. Det ska bli ett av vårens projekt för att sedan pryda balkongen.

    SvaraRadera
  10. Så vackra!
    Jag har også gjort virkade vimplar. De er så fort å gjöra.