måndag 25 oktober 2010

Tjocksockar till barn

Här kommer mönstret på tjocksockarna till sonen. Jag flyttade från Norrland som 16-åring och har anpassat min dialekt så mycket att jag idag saknar mitt ursprung. Mina sje-ljud är nästan borta, jag säger gryta istället för panna, pannkaka istället för plättar och drar aldrig in luft istället för att säga ja. Men det här med vad som är strumpor och sockor har jag aldrig fått någon ordning på. Så jag virkar tjocksockar och så får alla förstå ändå. 

Garn: Restgarner i ull.
Nål: 3 och 4 till tub, 5 till fot
Stl: 23

Mudd
15 lm med nål 3. Byt till nål 5.
Varv 1: Fm i 2:a m från nålen, 13 fm, 1 lm, vänd.
Varv 2: 14 fm i yttre maskbågen. 1 lm vänd.
Upprepa varv 2 26 ggr.
Sista varvet görs ingen lm.
Virka ihop arbetet till en tub med sm i bakre lm-bågen.
Fäst trådar och vänd arbetet.

Häl
Byt garn och nål.
Varv 1: Virka 26 fm i kanten på tuben.
Varv 2-7: 13 fm, 1 lm vänd
Varv 8: 4 fm, 2fm tillsammans x 2, 5 fm.

Fot
Fortsätt runt på kanten.
Varv 1: 28 fm, 1 lm vänd.
Varv 2. 3 fm, 2 fm tillsammans, 18 fm, 2 fm tillsammans, 3 fm, 1 lm vänd.
Varv 3-12: 26 fm, 1 lm vänd.
Varv 13: [1 fm, 2 fm tillsammans] Upprepa varvet ut.
Varv 14: 1 fm i varje m.
Varv 15: [1 fm, 2 fm tillsammans] Upprepa varvet ut.
Varv 16: 2 fm tillsammans. Upprepa varvet ut. Du bör nu ha 6 fm.
Dra tråden genom alla m och dra åt. Klipp tråd och sy ihop arbetet från tå till häl.

Anpassa stl: När du virkar mudden, mät på barnets fot och gör fler eller färre varv. Virka sedan runt mudden och se hur många maskor du får. Hälen ska vara halva maskantalet. Gör fler eller färre varv på hälen och foten så att det passar barnets fot. Du kan också kolla in förra årets knähöga babysockar, babysockar och tjocksockar till vuxna. Kanske är någon i rätt stl.

7 kommentarer:

  1. Jättefina, mitt problem är bara att få H att inte ta sig strumporna det första hon gör.

    SvaraRadera
  2. Det är mitt problem också Jenny. Av någon anledning ska strumpor inte vara på fötterna.

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för mönstret

    SvaraRadera
  4. Klart att det heter tjocksockar! Jag har oxå provat att virka tjocksockar men det var så tråkigt. Mamma får sticka dem åt mig istället...

    SvaraRadera
  5. Så fina tjocksockar! Jag förstår precis vad du menar, för jag är också en norrlänning i förskingringen. Men jag har faktiskt kvar sje-ljuden trots många år i "södern". Men det bjuder jag på.
    Maria

    SvaraRadera
  6. Superfina! Har gjort ett par till min lilla tös...gjorde dem lite för små först... Men då virkade jag bara några hela varv extra kring hela foten med FM, så blev det bra.
    /Martin