onsdag 27 oktober 2010

Virkad barnkrage

Den fina halsduken jag virkade till sonen var fruktansvärt opraktisk. Jag lyckades aldrig få den att täcka halsen och han drog av sig den hela tiden. Så, med lite tungt hjärta repade jag upp den och virkade en krage istället. Inte lika fin men mycket mer praktisk och det är ju viktigare.

Garn: Marks- och Kattens ekologiska baby-ull 
Nål: 4 och 3
Stl: ca 1,5 år 

Använd dubbelt garn. 

21 lm med nål 3, vänd
Byt till nål 4
Varv 1: 20 fm, 1 lm vänd.
Härifrån virkas i yttre maskbågen.
Varv 2-3: 20 fm, 1 lm, vänd 
Varv 4-5: 5 fm 1 lm, vänd
Varv 6-7: 20 fm, 1 lm vänd.
Varv 8-9: 10 fm, 1 lm vänd.
Upprepa 14 ggr
20 fm vänd. 

Virka 10 sm genom sista och första varvet så att arbetet virkas ihop. 

Det är lätt att anpassa stl, virka bara fler eller färre varv. Mät på barnet men se till att kragen precis går att dra över huvudet första gången för när man virkad resår växer ganska mycket efter första användningen.

Den fina Pippi-tröjan har min mormor stickat.  

12 kommentarer:

  1. Ja, nog är det mycket mer praktiskt med en krage! Men inte så roligt att repa upp något man stickat..

    SvaraRadera
  2. Tack för att du vill dela med dig av mönstret. Har letat överallt efter ett till min dotter.

    SvaraRadera
  3. Trist att behöva repa upp, men kragen blev ju jättefin - och praktisk. Tack för beskrivningen.
    Maria

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för beskrivningen. Den var kjemepefin :-)

    SvaraRadera
  5. Tackar för mönstret! Har virkat en egen krage, och länkat hit till dig från min blogg!

    SvaraRadera
  6. Jag började virka på den här i går men fastnade på varv 4-5: 5 fm? Hur funkar det från 20 fm?

    SvaraRadera
  7. Fante, ska se om jag kan förklara lite bättre.

    Du virkar bara 5 fm av 20. Sedan virkar du 1 fm och vänder arbetet. Sedan virkar du 5 fm och är tillbaka på början av arbetet. Sedan virkar du de 5 fm från varv 4-5 och fortsätter sedan på maskorna från varv 3, så att det blir ytterligare 15 fm, totalt 20.

    På så vis blir det fler varv virkade längst ut än längst in och kragen passar över axlarna men sitter ändå åt om halsen.

    SvaraRadera
  8. Jaha! Nu fattar jag :-) I kväll ska jag repa upp mitt (dåliga) försök och göra enligt ditt mönster i stället :-) Tack!

    SvaraRadera
  9. Kanske en dum fråga men ajg är ju nybörjare...

    När du beskriver att man ska upprepe 14 ggr, menar du då från varv 1 med 20 fm eller ska jag upprepa från varv 2 därifrån man börjar virka i yttre luftmaskbågen? Jag har upprepat från varv 2 och det ser bra ut men jag vill vara på den säkra sidan.....

    Mvh Sari

    SvaraRadera
  10. Isfrun: Du har virkat precis som jag tänkt mig. Man upprepar alltså från varv 2. Väldigt fin blev både kragen och benvärmarna du virkat!