Sidor

Mina gratis virkmönster

måndag 12 maj 2014

Dubbelvirkade grytlappar

Vi behövde lite nya grytlappar och eftersom min man för något år sedan bestämde att jag inte fick göra något annat än dubbelvirkade grytlappar, gjorde jag ett par sådana. Jag ville ha våriga och härliga färger, men när jag var klar såg grytlapparna lite tråkiga ut. Så jag plockade fram påsen jag har med virkade applikationer och bad äldste sonen välja. Helst ville han ha de fina fjärilarna men eftersom de var gjorda i ett plastgarn tyckte jag inte att det skulle bli så bra. Så det fick bli bilar istället. Efter att länge tänkt igen vilka färger som passar bäst ihop, var han nöjd! Jag med, kan tilläggas. 

Dubbelvirkade grytlappar - gratis mönster

Bomullsgarn, modell tjockare eller dubbelt garn
Virknål 4

29 lm
1 fm i 2:a m från nålen, 27 fm

Vänd med 1 lm och virka sedan i ymb och den understa kanten. 

Nästa varv, och alla varv efter det, virkas i ymb och ymb på förra varvet. 

Avsluta med ett varv som går genom hela m och ymb på förra varvet, alltså genom 3 maskbågar. 

Kanta med fasta m och gör en ögla. 

7 kommentarer:

  1. Roligt när man kan hjälpas åt, alla på sitt sätt.

    SvaraRadera
  2. Hej, va kul att hitta till en blogg där en till virkar! Jag har också just virkat dubbelvirkade pannlappar (som vi säger i Finland)..och visst är de tjocka o bra! Nu har jag disktrasor på virknålen o de är så roliga att virka..det är nog beroende framkallande.Ha de gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Skellefteå, där jag kommer i från, säger man också pannlappar. Helt logiskt är det också, eftersom man säger pannor istället för grytor.

      Radera
  3. Tack! Det här är ett superbra mönster. Var lite svårt att få ihop de första varven innan man kom på hur man skulle göra, men det blir verkligen bra grytlappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att du hade nytta av det!

      Radera
  4. Toppen bra beskrivet men ändå lite krongligt. Men ack så skoj! Så härligt när man kan finna hjälp så här utav andra när man vill utveckla sitt virkande.

    SvaraRadera
  5. Toppen bra beskrivet men ändå lite krongligt. Men ack så skoj! Så härligt när man kan finna hjälp så här utav andra när man vill utveckla sitt virkande.